fredag 16. oktober 2015

Søteste Halloween kaker!


Foto: Franciska Munck-Johansen

Har du lyst til å bake noe godt og kult til Halloween? Da kan jeg anbefale disse herlige kakene!

Akkurat passe søte og skumle til å gi bort til barn som kommer på Trick & Treat og enkle og morsomme å lage.

Jeg laget disse i går, da det var TV-aksjon til inntekt for regnskogen på skolen til Alexander. De skulle ha noen spesielle premier å gi bort, han ba meg derfor om å lage disse. De ble svært godt mottatt.

Søte og småskumle Halloween cookies
ca. 18 stk

125 gram mykt smør
175 g peanøttsmør
75 g brunt sukker
125 g sukker
1 ts vaniljesukker
1 stort egg
3 dl mel
1 ts bakepulver
1 ts salt
18 store sjokoladekuler (jeg fikk ikke tak i det, så jeg brukte Toffifee, som jeg dyppet i smeltet sjokolade i stedet)
36 spiselige øyne, kan blant annet kjøpes hos Panduro Hobby
200 g mørk sjokolade, gjerne non temp sjokolade, som er sjokolade som er ferdig temperert, det gir en fin overflate på sjokoladen, men vanlig mørk sjokolade kan også brukes.

Sett ovnen på 175 grader.

Sett frem to bakebrett med bakepapir.

Ha mykt smør og peanøttsmør i en rørebolle, miks til det er luftig. Ha i brunt sukker, sukker, vaniljesukker og egg og pisk et par minutter.

Bland mel, bakepulver og salt godt sammen med en håndvisp. Ha melblandingen i rørebollen og bland godt sammen, på lav hastighet, til du får en passe deig.

Rull deigen ut til ca 18 baller, trykk dem litt flate, lag hull med sjokoladekulen eller Toffifee'n. De beholder formen veldig godt, lag derfor den formen du ønsker de skal ha.

Stekes i 10 - 15 minutter til de er gylne.

Sett dem over på en rist til avkjøling. Hvis du har det skikkelig travelt, slik som jeg hadde det, da jeg kom alt for sent i gang med å bake dem og vi nesten kom for sent på skolen, er det bare å hive dem på en tallerken og rett i fryseren, da er det ferdig avkjølt på ca. 10 minutter. :-)

Mens kakene steker smelter du sjokoladen. Jeg synes det enkleste er å smelte i mikroovnen på full styrke i 1 minutt først og så 30 sekunder et par ganger til alt er ferdig smeltet. Rør et par ganger underveis.

Hvis du heller ikke fikk tak i store sjokoladekuler, dypper du Toffifee'ne i sjokolade. Det er enklest om du bruker en gaffel til å ha dem på og en skje til å helle sjokoladen over. Sett dem på en liten rist, slik at sjokoladen kan dryppe av. Etter et per sekunder kan du sette øynene på plass, hold dem litt til du kjenner at de sitter. La hodene tørke godt før du setter dem på kakene, ellers blir det bare kliss.

Ha resten av sjokoladen i et lite kremmerhus. Klipp et lite hull og tegn på benene til edderkoppene. Plasser de ferdige hodene på kroppene med en gang før sjokoladebeinene stivner.

Hvis du fikk tak i store sjokoladekuler limer du øynene på med litt sjokolade.

Vi pakket dem i cellofan, slik at de skulle være enklere å gå rundt med.

Den originale oppskriften på engelsk finner du her. Den er fra bloggen A Spicy Perspective.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...