tirsdag 6. oktober 2015

Bli med meg bak kulissene i Kakekrigen, og få oppskriften på verdens beste sjokoladekake!



I går begynte en ny sesong av Kakekrigen, og jeg må innrømme at det var godt å bare kunne lene seg tilbake i sofaen og kose seg med programmet, i stedet for selv å være den som var .


Det føles ikke som lenge siden, at jeg selv møtte opp i studio, grytidlig på morgenen veldig spent og litt nervøs. Jeg ante ikke hva som ventet og jeg ante ikke hvordan det skulle gå. Før vi begynte fortalte én at hun hadde solgt og laget masse kaker på bestilling, mens en annen fortalte at hun hadde sitt eget kakebakeri og var sikker på at hun kom til å vinne. Hjelp! Hvordan skulle dette gå! Jeg som aldri hadde solgt en eneste kake! Jeg følte meg helt klart som underdogen her.

Vi ble sminket, fikk ordnet hår og fikk på forklærne og ikke lenge etter fikk vi se studio for første gang. Det ser omtrent slik ut som man ser på tv, bare at det er masse kameraer rundt. Vi måtte også i "Sync" som er der man prater når man ikke er i studio. Det er et lite helt mørkt rom, bakgrunnen blir lagt på i etterkant. 



Vi fikk ikke møte dommerne og Fridtjof før programmet startet, sikkert for at vi ikke skulle bli for godt kjent med dem, det var derfor ganske nervepirrende når de gikk rundt og omtrent ikke sa noe, samtidig som de tittet og fulgte med. Fridtjof var bare snill, alltid positiv og hyggelig, men du verden så vanskelig det er å konsentrere seg når man samtidig må prate og svare på spørsmål! I tillegg til Fridtjof kom kamera-crewet også og stilte spørsmål. Her måtte man passe på å ikke se i kamera og huske å ikke svare ja, eller nei, men slik at svarene ble helt riktig formulert. Når man i tillegg er i et helt nytt kjøkken, ikke vet hvor noe er, har en ovn man aldri har prøvd før og i tillegg må gjøre alt ferdig på halvannen time, ja da er det i hvert fall nok utfordringer!



Men moro var det! Tiden gikk utrolig raskt og før vi visste ordet av det var kakene ferdige og det var tid for lunsj. Etter kakene er levert har vi ikke lov til å røre dem før dommerne skal smake. De blir derfor satt i kjøleskapet eller i spiskammerset og vi går til lunsj eller pause, mens det blir ryddet. Og det er litt av en jobb å rydde. All kreditt til den fine gjengen som tok seg av det. Man sitter derfor litt med hjertet i halsen mens man spiser og håper bare på at kaken holder seg og ikke detter sammen eller begynner å renne den timen det tar før dommerne får se dem.



Etter lunsj er det sminke og hår og tilbake til studio igjen. Da er det bare å sitte og vente nervøst i spiskammerset mens dommerne smaker. 

Jeg husker fortsatt at jeg var veldig nervøs da jeg satt der første dagen og ventet på hva de skulle si. Heldigvis hadde det meste gått etter planen og jeg var i hvert fall selv veldig fornøyd. Da vi sto på rekke og skulle få vite hvem som hadde fått det gule forkleet, ante jeg ikke hvordan det hadde gått. Jeg hadde en god følelse, men det er jo en konkurranse på smak og det var mye ros til de andre også. Jeg ble derfor utrolig glad da Fridtjof kunne fortelle at det var jeg som vant det gule forkleet.

Jeg synes det er like viktig å være en god vinner som en god taper, og siden jeg jo i tillegg likte de andre deltakerne veldig godt, var jeg opptatt av å ikke bli alt for overstadig glad og skrytete. Jeg tok derfor pent og smilende imot, men inne i meg jublet jeg. Da jeg kom alene på do litt etterpå, slapp jeg jubelen løs og hvisket høyt for meg selv yes, yes, yes!!! Jeg vant, jeg vant, jeg vant! Det jeg ikke tenkte på var at jeg fortsatt hadde på meg mikrofonen og den var fortsatt på. Ha, ha, ha, tenker at de som satt i produksjonen fikk seg en god latter! Heldigvis ble det ikke vist på tv. :-)



I går fikk deltakerne oppgaven å bake signaturkaken sin. Her får dere oppskriften på signaturkaken min, som også var den første kaken jeg bakte i Kakekrigen. Den er etter min mening verdens beste sjokoladekake.

Jeg gleder meg til å følge alle de nye deltakerne videre og ønsker dem masse lykke til. Ekstra moro er det å tenke på at jeg jo faktisk vet hvem som vinner. Noe jeg fikk vite ved en skikkelig glipp. Du kan lese mer om det her.



Verdens beste sjokoladekake

Sjokoladekake:

4 egg
75 g mørkt Muscavadosukker eller rørsukker
75 g vanlig sukker
100 g smør
1,5 dl kremfløte
400 g god mørk sjokolade helst 55 %
50 g hvetemel
1 ts ekte vaniljeekstrakt eller frø fra 1 vaniljestang

Mascarponekrem med smak av appelsin og lime:
150 g Mascarpone
300 g Philadelphia kremost naturell
130 g melis
1 vaniljestang
Skall fra 2 lime (ca. 1 1/2 litt presset teskje)
Skall av 1 appelsin (ca. 1 1/2 litt presset teskje)
Saft fra 1 lime

500 g bringebær
500 g blåbær
200 g rips

Melisdryss på toppen

Sjokolade-sommerfugler
100 g mørk non temp sjokolade
Sprøytepose
Sjablong
Plastlomme

Fremgangsmåte:

Forvarm ovnen til 190 grader.
Gjør klar en rund form ca 23 cm i diameter. Smør formen lett, slik at bakepapiret sitter godt. Klipp av kantene rundt. og smør formen lett.

Visp egg og sukker sammen for hånd.
Ta frøene ut av vaniljestangen.
Ha smør, vanilje og kremfløte i en kjele.
Varm opp til blandingen så vidt begynner å småkoke.
Ta kjelen av varmen og tilsett sjokoladen.
Rør til blandingen er glatt og sjokoladen er helt oppløst.
Tilsett eggeblandingen og mel.

Ha røren i en rund smurt paiform.
Stekes midt i ovnen i 10-15 minutter. Sett klokken på 10 minutter og sjekk ofte!
Kaken skal ikke være helt stekt.
Den skal være så stekt at overflaten, sider og bunn er faste, men midten må fortsatt være myk og flytende når du tar den ut av ovnen. Den stivner når den blir avkjølt.

Ta kaken ut av ovnen. Hvelv den over på kakefatet den skal stå på. Sett den i fryseren. Legg et tørkehåndkle over.
Sett klokken på 15 minutter. Sjekk til kaken når den ringer.

Avkjøl kaken.

Mascarponekrem:
Vask appelsin og lime.
Tørk dem godt med papir.
Riv skallet. Pass på å bare få med det grønne og orange, ikke det hvite!
Ta ut frøene av vaniljestangen.
Rør sammen skall, saft, melis og frø fra vaniljestang.
Ha mascarpone og Philadelphia i en bolle.
Rør forsiktig med en liten visk for hånd.
Stopp når alt er blandet fint sammen!

Ha mascarponekremen over den avkjølte kaken og pynt med bærene. Det skal være mye bær.

Sikt til slutt litt melis over kaken.

Pynt med sjokolade-sommerfugler.

Smelt sjokoladen i mikroovn. 40 sekunder først, så 30 sekunder.
Rør til alt er helt oppløst.
Ha i sprøytepose
Klipp et lite hull
Legg sommerfugler på plastlommen
Sett til avkjøling på benken eller i kjøleskap.

Foto: Christine Heim/Kakekrigen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...