tirsdag 15. september 2015

Himmelsk god eplepai!

Foto: Franciska Munck-Johansen

Himmelsk god eplepai

Da jeg var liten pleide farmor å lage denne eplepaien når jeg var på besøk hos dem. Jeg husker enda den gode duften når paien sto i ovnen, og den himmelske smaken av de syrlige eplene mot den søte marsipan-smuldredeigen sammen med myk vaniljeis. Rett og slett himmelsk!

Enkel å lage er den også, og med pynt av epleskall formet som roser, blir det en fin kake å servere for gjester.
  
7 syrlige epler, gjerne med røtt skall
75 g sukker
75 g mel
75 g smør
300 g marsipan
Litt melis til pynt

Skrell eplene slik at du får lange epleskall. Skjær eplene i små biter. Ha skallet i en bolle med kaldt vann, og eplebitene i en annen, da unngår du at de blir brune.

Bland sukker, mel og smør til en smuldredeig. Riv marsipanen grovt og bland med eplebitene. Legg epleblandingen i en smurt ildfast paiform og fordel smuldredeigen over. Lag roser av epleskall.

Stekes ved 200 grader i ca. 30 minutter til paien får en gyllen overflate.

Serveres lun med vaniljeis eller pisket krem.

Sikt gjerne litt melis over paien som pynt rett før servering.

 



1 kommentar:

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...