onsdag 26. mars 2014

10 inside tips til deg som driver interiørbutikk!

Jeg kjenner mange som driver interiørbutikk og jeg brenner for at vi skal ta vare på de mindre butikkene. Det er ikke alltid enkelt og det er mange ildsjeler, som står på for at vi skal få en hyggelig og lokal interiøropplevelse!

Men hva gjør man for å lykkes?

En av de som virkelig har fingeren på pulsen, når det gjelder hvordan man skal drive en bra interiørbutikk, er Jesper Svangaard, som står bak Svangaard Brands. De har leverandører som Louise Roe, Watt & Veke, Oi Soi Oi, &Tradition, Hagedornhagen og flere andre sterke merker. 

Jesper og Svangaard Brands er med på stort sett alle messene i Europa, Milano, Paris, Frankfurt etc., i tillegg reiser han rundt i hele Norge og har sett det meste av interiørbutikker. Han har lang erfaring fra bransjen og han vet akkurat hva som skal til for å lykkes. 2014 ser ut til å bli et år hvor mange enten må fornye seg eller takke for seg. Jeg har bedt han om å komme med sine beste tips!

10 inside tips til deg som driver interiørbutikk!

1. Interiørbutikkene må være utrolig tilpasningsdygtige i forhold til lokalområdet. Der er forskel på en butik i Ulsteinvik og en interiørbutik der ligger på House of Oslo. Det kan være vanskelig at holde sig i ro, når man har været på messe i Paris eller lign. Man bliver utrolig påvirket af de fine stande, og kommer meget enkelt til at glemme den geografiske placering af sin butik. Jo, man skal prøve sig med nyheder, for det er det som gør butikken spændende og inspirerende at komme ind i. Dog ikke bruge hele budgettet på nyheder. Få et naturlig mix af produkter som sælges året rundt, og produkter som løfter butikkens image.


2. Ikke låse sig fast i enkelte stilarter. Meget enklere at skifte ståsted, hvis du allerede på forkant har indrettet lidt af butikken i netop den retning.


3. Vigtig at ha flere ben at stå på som livstilsbutik. Med det mener jeg ikke at låse sig kun til interiør. Se på andre brancher. Se på hvad du f.eks har lyst på at købe til dit hjem. Det kan være en radio, haveredskaber, køkkenudstyr, sæber etc. Kaffe og the er veldig populært. Det skaber en god atmosfære, samt det er produkter, som kunderne bare må ha igen og igen. 


4. Hvis butikken fortsat bærer præg af Shabby Chic stilen, så har man helt sikkert en fast kundegruppe på dette segment. Denne kundegruppe vil blive påvirket af magasiner, blogger, Instagram og andre medier og derfor ændre stil, hvilket betyder at butikken mærker nedgang i omsætningen. Du kan i dette tilfælde ikke være på forkant, for ændringen er sket, men gør noget omgående, hvis butikken fortsat hænger fast i dette segment.


5. En god investering.... køb interiørmagasiner i stor stil. Køb både norske og internationale. Danske magasiner f.eks. fortæller med stor sikkerhed hvilken tendenser der kommer til at præge Norge i fremtiden. Den slår sjælden fejl. De norske magasiner er dygtige til at fortælle hvor vi står her og nu.


6. Som butik må man ha konto på Instagram eller Facebook. Instagram er et MUST. Et medie der har taget helt av. Igen her er det vigtig ikke kun at følge de personer, som henvender sig til butikkens stil, men derimod også følge dem som lægger sig op af de nye trender. Når de er  fundet, ta gerne og se hvem de følger. På den måde holder du dig "billigt" opdateret. Husk også at følge nye som eksisterende leverandører. Stort set alle leverandører har en konto på Instagram.


7. Til tider må du gå igennem dine produkter og leverandører med lidt kritiske øjne. Det kan være f.eks. en leverandør, som har været med dig gennem længere tid og som måske ikke udvikler sig nok til at din butik synes anderledes når den samme kunde kommer i butikken uge efter uge. "Kill your darlings" er der et ordsprog der hedder. Ta bort nogle af de produkter eller leverandører, som fungerer bedst inden salget daler, og skab nye "darlings". 


8. Da butikkens eksistens afhænger af dit engagement og din tilgang til interiør, så MÅ du som indehaver deltage på div. messer. Husk det er dig som butiksindehaver der har ansvaret for at dine kunder holder sig opdateret på interiørsidenSamtidig må du også ha påfyld af inspiration. Det er ikke nok at begive sig rundt på nettet eller i kataloger. KOM UT OG OPLEV. Kombiner tur på messen i Paris eller London med et par ekstra inspirationsdage i storbyen. Helt enkelt, så kommer du hjem med ny energi samt en håndfuld af gode ideer. Måske du har set en måde at indrette den væg på, som du har irriteret dig over længe, eller måske skal disken flyttes til den anden ende af lokalet, fordi du så en måde at udstille dine lamper på, som kræver mere plads. 


9. Husk at din butikk må være fresh. Du kan fylde nok så mange fine varer ind, men hvis 5 ud af 20 lyspærer er sprunget, vinduerne ikke har været pudset på længe, har brugt de samme varer uten for butikken den sidste måned, der er støv på varerne og fyldt med hybelkaniner.... så kan det være at kunden går forbi. Dette koster meget lidt at fixe, og er meget vigtig. Kunden skal jo inspireres og samtidig drage associationer mellem eksponeringer i butikken og sit hjem eller måske sin drøm.


10. Butikkens gode ansigt udadtil afhænger ikke bare af god stil, en flot butik og mangel på hybelkaniner. Det afhænger i den grad også af service. Det hænder veldig ofte, når jeg kommer ud til butikker sidst på eftermiddagen, og eftermiddagspigerne har taget over, at mobilerne er fremme bag kassen. Det smil man forventer, ikke bliver leveret. Sætningen " sig fra hvis du behøver hjælp!" istedet for " Hej, hvad kan jeg hjælpe dig med?" Man får en følelse af at man forstyrrer den ansatte i butikken. Imødekommende, engageret, venlig og løsningsorienteret personale er fantastisk. Man mærker det med en gang. Man tager oplevelsen med sig hjem som kunde. Kunden fortæller måske det til familien, naboen eller i bedste fald sladrer til hele barnehagen på forældremøtet. Prioriter service!!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...