tirsdag 31. januar 2012

Kan man male flisene på badet? - Klart man kan! :-)

Jeg har tidligere skrevet innlegg om at jeg holdt på med et badestunt. Vi hadde to bad og et vaskerom som skulle pusses opp, og selv om flisene bare var 10 år gamle, så var de langt fra den stilen vi ønsket oss. 

Vi hadde ikke akkurat lyst til å koste på 100.000,- på hvert rom og så oss derfor om etter alternative løsninger. Alle malebutikker frarådet oss å male flisene, men siden jeg hadde jobbet med kalkmalingen fra Pure & Original som i Norge forhandles av Edda Interiør. tenkte jeg at vi skulle gi det en sjanse. De var også forsiktige med å anbefale det, men jeg bestemte meg for å prøve likevel. Og det har jeg ikke angret på.

Jeg måtte vente litt før jeg ga dere tilbakemeldinger på hvordan det gikk, for å være sikker på at malingen ikke begynte å renne etter noen måneder. Det er nå snart et år siden vi gjorde det, og malingen sitter som støpt og er like fin. Kalkmalingen har en nydelig fløyelsaktig, rustikk og helt matt overflate.

Vi malte veggene og flisela gulv og dusjnisje opp på de gamle flisene, da membranen under var god og flisene satt bra fast. Jeg vil ikke anbefale å male gulvet, da det antakelig fort vil bli slitasjeskader.

Badene i seg selv er verken store eller flotte, men jeg er likevel godt fornøyd med resultatet. Og mange penger ble spart.

Her ser dere før og etter bilder:

Håndkleholderen har jeg funnet på en gammel låve. Speilet er et gullspeil fra Fretex og skapet er fra Vintage by Nina. Alt har fått et enkelt strøk med hvit kalkmaling.

Hvis noen skulle ha lyst til å gjøre det samme, får dere her "oppskriften" vi fulgte: 

Vi vasket først veggene med salmiakk for å få bort all gammel smuss og for å skape god heft.

Etter det malte vi veggene med heftgrunn for våtrom og så malte vi et strøk med kalkmaling fra Pure and Original/Edda Interiør. Fargen vi valgte heter Potato skin.

Til slutt malte vi et strøk med sealer, som forsegler fargen og sørger for at veggene enklere kan vaskes.

36 kommentarer:

  1. Så utrolig flott det ble! Takk for tipset- blir så glad når andre prøver ut sånne ting og det faktisk funker:) La dere gulvflisene rett oppå de gamle? En nydelig dag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Kristin

      Ja, vi la både gulv og veggflisene rett opp på de gamle. De var bare ti år gamle, så det var allerede god membran etc. fra før :-)

      Slett
  2. WOW!!! Dette ble rååstilig!:)
    Vi skal pusse opp badet til våren....og jeg sluker idèer for tiden:o)
    Ha en fin fin dag!
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  3. Wow,kjempe flott ☺ nydelig farge..
    Koslig blogg du har,gleder meg til å følge deg videre ☺
    Fin Tirsdag
    -Beate-

    SvarSlett
  4. åh så kult, takk for tipset!!

    SvarSlett
  5. Jaaa!
    Så FLOTT det ble:)
    Og for et fantastisk tips ♥
    Takk for at du prøvde ut dette for oss (og for Pure and original, hihi)

    Skal ikke se bort i fra at dette kan brukes etterhvert:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  6. Det ble kjempeflott!!
    Et hel annet bad med en gang :)

    SvarSlett
  7. Utrolig lekkert! Digger fargen og strukturen. Det ble virkelig et varmt og lunt rom. :)

    SvarSlett
  8. Spennende. Ble veldig fint da. Men hvordan fungerer malingen i dusjnisjen? Ser for meg at det er her de største utfordringene vil komme.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Katrine Anita

      Som det står så flisela vi dusjnisjen, nettopp for å unngå trøbbel med malingen her. Er helt enig med deg i at det nok ikke hadde fungert særlig bra. :-)

      Vi brukte små mosaikkfliser, det var derfor enkelt å tilpasse i forhold til sluk og flisene som var der fra før.

      Beste hilsen

      Franciska :-)

      Slett
    2. Så bra det ble! Vi er på boligjakt og ser mange bad som er ganske nye, men dog ikke i vår smak. Da er jo dette en fiffig idé. Ser du har lagt større fliser på gulvet enn det som var. Måtte du rette opp noe under de nye flisene? Mette

      Slett
    3. Unnskyld! Ser jo at du har svart på det allerede:)

      Slett
    4. Ikke tenkt på det :-) Jeg er ikke sikker på om det måtte rettes opp noe, det var en flislegger som la flisene, men hørte ikke at han måtte gjøre noe spesielt :-)

      Slett
  9. Nydelig♥
    Da vet jeg det,at fliser kan males..
    Takk for tips

    Ha en flott kveld
    klem fra Lill

    SvarSlett
  10. WOW!! Jeg tar av meg hatten!
    Dette ble GRISELEKKERT =)
    For en herlig farge på veggene.

    Ane

    SvarSlett
  11. Helt nydelig!!!!
    Har også malt fliser, med godt resultat!! ...men med kalkmaling ble det helt unikt:-)
    Kristin

    SvarSlett
  12. ÅÅÅÅ!!! steikji sååå stiligt!!! *mektig imponert*

    SvarSlett
  13. Åh så lekkert. Elsker fargen. <3

    SvarSlett
  14. Yayyy, trengte dette! Vi er i farta med å gjøre noe med flisene på kjøkkenet, så leste jeg på en annen blogg fra 2010 om maling av flis med kalkmaling...å så dette c",)
    kan det bli bedre. Må få bestillt farge og alt det andre, vaske flisene å begynne!!

    Ha en fin dag, klem Anna

    SvarSlett
  15. Ble kjempefint. Vi malte flisene på kjøkkenet for et år siden, og brukt båtmaling, ble kjempeflott og det sitter som støpt!!! Og mange penger spart!
    Klem klem

    SvarSlett
  16. Fantastiskt! Jag bor i en hyresrätt i Gamla Stan i Stockholm, och miljön är mycket speciell, bortsett just från badrummet i bedagat '90-tal (vitt standardkakel med fläckiga fogar, "kontrastbård" i en grön som påminner om operationssalar etc...)
    Eftersom det är hyresrätt får jag inte göra vad som helst själv, och det är inte värt att kosta på någon helrenovering (stammar är inte bytta, men det lär dröja flera år till).
    Jag skulle mer än gärna göra något liknande hos mig!
    Men jag har en fråga: det är badkar och våtutrymme utan fönster.
    Tål den här övermålningen verkligen det, och riktig rengöring, utan att släppa efterhand?
    Får en känsla av att det kanske bara fungerar på en toalett...
    Har en dålig erfarenhet av ett övermålat kakel i köket, som gjordes av förra hyresgästen.
    Det började flagna som solbränd hud, och blev smutsigt, var rena helsiket att få bort också :(
    Om du har nån annan idé om vad man kan göra, som inte innebär "kontaktplast" på alla plattor (det vanliga förslaget*ugh*) så är jag mycket tacksam!
    Förlåt min svenska, och tack för fin läsning på en underbar sida! :)
    Ms.Em.
    oldtown_stockholm@hotmail.com

    SvarSlett
  17. Dette var da bare helt fabelaktig! Tusen takk for en super idé og takk for at du viser før/etter bilder og oppskrift på prosjektet! Svært inspirerende...! Det ble superfint! SÅÅ gøy å se at det kan bli så fint uten å bruke en formue...og bad er jo, som kjent, dyrt å pusse opp. Dette var så flott! Mvh Bente

    SvarSlett
  18. hei
    for et utrolig lekkert bad!
    Nå angrer jeg innmari på at jeg ikke valgte kalkmaling da vi malte den ene stueveggen,

    men tror du det går å bruke kalkmaling på benkeplaten i badet? jeg skal ha frittsående servanter oppå platen.
    Skulle egentlig støpe betong,men fant ut at jeg bare får 5cm,10cm,5cm mellom vegg,vask og ende...
    Syns d blir for mye jobb når den ikke vil synes og da tenkte jeg å male med kalkmaling. søkte på nett og kom til siden din. :)

    SvarSlett
  19. Hei Annie

    Siden det blir mye vannsøl direkte på platen ville jeg ikke ha valgt kalkmaling her, da det fort kan flasse av. Jeg ville heller ha lagt små mosaikkfliser. Siden det er et lite område vil det være enkelt å legge og en fin effekt.

    Lykke til med badet!

    Beste hilsen

    Franciska :-)

    SvarSlett
  20. Dette ble helt nydelig :)
    Har lenge fundert på å male badet med kalkmalingen, da den er blitt brukt på flere prosjekter her i heimen.
    Men har enda ikke tatt sjansen på badet, så får se hva det blir til.
    Kalkmalingen er definitivt blitt favoritt hos meg D:)
    Aner du om det er tilrådelig å male gulvflisene på bad med denne, noen erfaring ?
    Her er de fremdeles gusj grønne D :) så skulle så gjerne hatt forandring uten å måtte legge og koste på nye.
    Klem sissel

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sisse

      Jeg er strålende fornøyd med kalkmalingen på veggene, men jeg ville ikke ha brukt det på gulvet. Det blir fort slitasje der man går og da er det dessverre ikke nok. Jeg vil anbefale å legge fliser opp på de gamle flisene hvis ellers underlaget er bra nok med membran og diverse.

      Ha en strålende dag!

      Klem Franciska :-)

      Slett
  21. Wow! Hvilken tolalforandring! Deres nye bad er aldeles nydelig! Pure and Orginal er virkelig råbra!

    SvarSlett
  22. Supert!!
    Lurer på om det funker på baderomsplater også?"

    Klem Anna

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anna

      Hvis ellers underlaget er bra og platene ikke beveger seg bør det gå veldig bra. Bare unngå dusjsonen.

      Klem

      Franciska :-)

      Slett
  23. Hei:)

    Hvilken heftgrunn har du brukt?
    Har du brukt primeren til Pure & original eller har du brukt en annen?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stine

      Jeg har brukt helt vanlig heftgrunn.

      Primeren mener jeg er til å male over kalkmalingen ikke under :-)

      Beste hilsen

      Franciska :-)

      Slett
  24. Tusen takk for gode tips! Vi har tenkt å gjøre det samme med veggene på badet som en løsning inntil vi pusser opp om noen år. Ville bare høre om badet ditt fortsatt er like fint?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jessica, badet er like fint! Og det er vel tre år siden vi malte det nå! Vi har malt to bad og et vaskerom. Begge badene blir det dusjet i daglig og de er ikke så store heller, veggene blir derfor utsatt for mye fukt.
      Det viktigste er å huske å vaske godt, bruke heftgrunn og sealer over malingen. Sealeren gjør malingen litt mindre matt, men den må til og resultatet blir fortsatt veldig bra. Litt som kalkede italienske vegger.
      Lykke til!
      Beste hilsen
      Franciska :-)

      Slett
  25. Hei så flott!
    Brukte du vann eller oljebasert heftegrunn?

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...